Friday 1 May 2009

Bagaimana aku mahu buang rasa ini yang tidak ada rasa apa-apa?



Ustat Rahim selalu cakap,

Antara rahsia kalau nak berjaya dalam apa-apa ialah dgn kita selalu doakan our close fren tanpa budak tu tahu yang kita doakan diorang, and insya-Allah everything will go in our way.
Aku selalu try bende ni satu sebab cam bagus jugak kan doakan kawan-kawan so diorang dapat hepiness tp sebab yang lain eh ok wat, kan aku akan sama-sama dapat reward? selfish tak?


tapi apa yang aku selalu rasa ialah aku cam suke tanye diri aku, eh betul ke aku ikhlas sebabnya aku bukan lah jenis caring dengan kawan-kawan sgt pon. dan nanti aku akan malu sendiri. some kind like teasing diri sendiri dalam hati. haha
Takpelah bagi aku at least aku ade effort n soal aku boleh ikhlas atau tidak, itu tuhan punya keje yang 'taqallubal Qulub'(membolak balikkan hati)



ye memang undeniable aku suka ambil tahu pasal people and everything about them tapi bagi aku ambil berat n ambil tahu itu tak sama. ambil tahu itu belum cukup sebenarnya.



Selalu aku nampak ada orang yg close fren diorang ada big day dan diorang akan mula risau sama-sama.
Aku? aku tak macam tu kot. Aku tak rasa apa-apa, kalau ko berjaya lepas, it's good for you. kalau tak, owh so sorry sambil urut2 bahu kalau kau duduk sebelah aku dan mula moaning pasal benda tu


adakah aku selfish? Bagi aku tak. aku cuma tak rasa apa-apa dan bagi aku itu bukan salah aku sebab aku tak reti nak tipu diri sendiri sebenarnya. susah.



Kadang-kadang aku admire gila budak2 perempuan yang boleh ajak ramai-ramai duduk untuk dengar sama-sama utk bantu kawan yang bermasalah, tak kiralah apa jenis problem pon. but I simply just can't offer more than just dengar masalah sebabnya aku memang tak reti ataupun memang sume laki jenis macam ni aku rasa. tapi israk tak, israk bagus. (Pliz israk jangan baca, kah kah)



Dulu la teringat jap masa aku blajar romad(ophtalmology), aku sangat kagum dengan apa yg brain boleh buat.
Camni, sebab sepatutnya semua image yg terhasil semuanya terbalik, tapi sebab the power of the brain which is sangat kuat, kite bleh end up tgk ape-ape hari-hari dan setiap saat dengan perceived image tu as normal n tak terbalik-balik tanpa perlu sweat lansung. wonderful kan?

Aku cuma harap aku boleh apply benda yang sama dalam hidup aku dan sebab tu aku optimist dengan full of hope yang even though aku tak kisah pon pasal kau orang,(erk bukan tak kisah, tak rasa apa-apa lebih tepat)
so sebab aku akan force brain aku untuk hantar impulse yang aku peduli sebenarnya dengan kau orang, and aku akan end up dengan I actually really care kat you all and bagi aku itu satu rahmat yang besar untuk aku yang aku pernah terasa macam tuhan pernah mencabut rasa rahmah macam tu dari dalam diri aku kejap.
(Allahummaghfirli)


seriously, benda ini akan bertambah seksa kalau kau ada problem dan tak mahu share dengan orang lain sebab kau fikir kau pon tak mahu orang dengar masalah kau sebab mcm will they care? and how can they care if I can't?

dan aku akan sentiasa perlu prepare utk tunjuk actually care dari sekarang sebab kerja apa pon yang akan aku buat kalau bukan dengar masalah orang hari-hari satu hari nanti(kalau panjang umur) dan bagi bukan setakat second opinion, 1st opinion kot? and yap, I know it's sure depressing.
tapi kan bagus jugak kalau aku bleh keje jual benjo yang tak perlu dengar masalah orang dan takda benjo emergency, macam abang abai sampai boleh beli kereta vios. fuh. macam tu memang akan terasa tengah naik titik peluh sendiri yg bergumpal under teknologi toyota kot?


This world is actually not full of hatred, sebab kalau kau nak rasa happiness sama-sama, actually you must know that you have offered something or at least willing to give it n tak kisah kau akan dapat apa in return.


anyway aku tulis benda ni sebab aku rasa ini satu masalah and untuk fix sumthing, tak salah rasanya kalau aku admit apakah flaw yang ada.


So, one last time, bagaimana aku mahu buang rasa ini yang tidak ada rasa apa-apa? I'm not sure but aku rasa kene pandai-pandai lah sendiri reti camne nak buang..(OMG aku tertulis perkataan yang terlebih poyo utk previous ayat kemudian malu sendiri, herher)





p/s: aku tak tahu kenapa, dlu masa aku buat attachment selalu sangat perkataan you all lekat kat mulut, eh you all camne hah ni?(sori bukan nada gedik,tapi nada bengis)

3 comments:

Amermeftah said...

Aku macam nak komen panjang.

Dulu aku pernah doa untuk satu kawan sungguh-sungguh sampai lupa nak doa diri sendiri. Skang ni kawan tu hepi dan mcm segala benda pun dia dpt. Akhirnya aku jugak yg stuck. Tapi aku masih/cuba yakin yang aku akan dpt jugak nanti. Aku akan tunggu. Mungkin aku belum layak utk dpt atau belum bersedia.

Bab ikhlas ni Muhaimin cakap, kalo kita tak buat sebab takut tak ikhlas sebenarnya tu bukan ikhlas. Ikhlas yg betul tu buat jugak dan berusaha untuk ikhlaskan niat.

Israk memang bagus, dgr semua masalah org tapi tak semestinya aku boleh perdengarkan masalah aku kat Israk. Aku tatau kenapa aku sentuh pasal Israk. Tapi cuma nak cakap takyah tunggu jadi mcm Israk.

Rasa je apa-apa dan tunjuk je kau rasa samting. Sebab pada aku mende camni yg buatkan aku rasa hidup. Aku pun kadang2 nak termalu gak tapi lama2 lantaklah.

Aku kawan yang caring, kan?
(sambil angkat2 kening)

bujang sudin said...

sebab komen ko panjang, aku terpaksa reply okok banyak kali.
okok okok okok okok
okok okok okok okok
okok okok okok okok

erm tulah dulu ko caring macam ni orang kutuk ko poyo~ (ade ke?)

tapi haritu ko cerita israk macam tanak dengar sgt masalah ko.

aku bawak contoh israk ni sebab cam malu dia concern gila dengan masalah sob, padehal aku biasa je sedangkan aku lagi rapat dr segi duduk sama hari-hari.
tapi nasi dah jadi bubur nak wat camna kan

Amermeftah said...

okok mengingatkan aku pada kuih akok

aku rase ni la salah satu kebaikan dok ngan geng hihihi diorang tak kata poyo kalo ko caring geng rock kapak je kot kata hehehe

israk ok je tapi sebab ade org dah flame aku dlm blog sendiri so aku takyah citer ah