Monday 11 May 2009

Jangan suka cakap orang, sebab takut-takut satu hari nanti kau sebenarnya tengah cakap pasal diri sendiri






Entri ini dedicated especially to kawan-kawan yang sama-sama minat chelsea n jugak tgk match itu hari.
so kalau yang tak faham dan rasa boring, bukan salah aku kot sebab aku dah sound awal-awal
Tapi macam mana pon aku mahu relate dengan life jugak sikit-sikit.



Well, aku dah lama sebenarnya nak post pasal ni, tapi memandangkan aku tak mahu jadi macam bunyi panglima emo yang baru kalah perang, so aku menunggu lah lebih kurang nak dekat seminggu baru nak bagi comment match semi final champions league between chelsea vs barcelona ni.

Sebab aku belajar satu benda, tak elok jadi impulsive/compulsive? sebab itu sounds macam tak mature kot? bila sume menda nak react cepat-cepat dan macam tak pasal-pasal plus lagi macam tak reti bertenang, itu sebenarnya boleh obscure ur judgement n how you view thing kot, eh betul ni, aku tak main-main, haha
sebab tu la kot org2 berumur2 kadang-kadang nampak macho gila sebab diorang dah acquire benda ni, bukan hanya berlagak cool di luar, tapi belajar sabar innerside lah jugak apa, haha


The Result












28/4/09-Barcelona vs Chelsea @ Camp Nou
(0-0)












6/5/09-Chelsea vs Barcelona @ Stamford Bridge
(1-1)
Essein, 9', Iniesta, 93'

so, Barcelona progressed to final in Rome by away goal's rule.

(Bagi yang perlukan elaboration, walaupun aggregate still seri(1-1), tapi disebabkan chelsea tak score kat away, tak mcm barcelona yang ada score kat Stamford Bridge, so sebab tu advantage kat Barcelona. Because of that, barcelona progressed to final.

But remember,
Chelsea: the one and only team yang berjaya tak allow Barcelona utk score kat Barcelona's stadium(Camp Nou) untuk musim ini ok! n the one and only team yang barcelona tak kalahkan lagi dalam Champion's league season ini kalau takda away goal's rule.



Oklah, there's nothing to talk about iniesta's goal, it's as wonderful as essein's goal, only essein's more impressive lah kot sebab hitted the bar first n overcomed valdez, tapi, obviously iniesta's more dramatic to watch sebab yelah, it's just 2 minutes from wistle blow off

So, apa yang aku nak cakap sebenarnya ni?

Macam ni, prior to second league clash, Iniesta(captain, also the same person who sent barcelona to final), cakap macam ni,

"Chelsea is a team that play ugly, always win ugly, maksudnya nak cakap main physical, lack of skill n selalu perlukan luck untuk menang!"
n claim barcelona akan main cara Barcelona yang tak akan affected with the way chelsea is playing theirs,
pastu lagi claim diorang punye the most beautifully played football in the world kot. well it's true memang barcelona main banyak gile through pass
kalau tak percaya baca di sini n ade je banyak lagi yang lain, malas nak post kat sini


So, let's define irony?


Sebuah team yang mengaku diorang main lawa dan tak affected dengan cara team lawan untuk menang,
finally, need lady luck untuk menang and sealed the game dengan begitu ugly-Chelsea's way???? hahaha

kenapa luck?

1)iniesta's goal hebat, tapi itu macam main rembat je? dari luar penalty box yang obviously memang bukan cara barcelona yang banyak main through pass dan look down kat cara yang konon-konon cara chelsea

2)Barcelona just progressed sebab away goal's rule. Means kalau cara yg proper betul n fair, match itu patut diteruskan dan Barcelona yang claim they are the best team in the world, shud teruskan dengan additional time n main cara jantan?

3)Reff yang spoil gila sebab 2 kali chelsea being denied of penalty, maksudnya memang nak buat camna dah iniesta gol, tapi kalau chelsea dapat penalty2 itu, bukan ke diorang who will progress to final?tapi cakap pasal reff ni tak guna lah jugak sebab dia memang mangkuk kat both teams, cumanya judgement pasal abidal yang dapat red card tu takdelah sampai affect ada dapat penalty kot?
Mungkin comment aku bagi kau orang biased gila sebab aku fan, tapi kalau tak percaya, baca comment bebas sini dan related news

Tapi ni, dani alves tak malu claim beautiful football menang, padehal match tu diorang main tak beautiful pon? baca sini.

n lagi satu, encik johan cruyff (bekas player barcelona yang comment agak biased), drogba was not sent off because of change of tactic(defensive), he was sent off, because he was obviously injured, crippling ok? Baca sini


So sebab itu, bagi aku, sebelum jadi kat diri kita, jangan nak kutuk-kutuk / rendah-rendahkan cara orang, sebab kau akan sentiasa mencabar diri kau untuk buktikan yang kau takkan jadi macam tu,

dan bila sampai satu masa kau rasa kau terpaksa jadi macam yang kau dok rendah-rendahkan sebelum ini, mungkin kau akan berjaya (sebab kau jadi jenis machiavelli yang matlamat menghalalkan cara sampai kau terpaksa ubah prinsip),
tapi kau akan malu sendiri bila teringat apa yang kau cakap sebelum tu, dan bila itu jadi, kau akan sangat tertekan tahu?

ataupun mungkin sebab kau ingat, kau akan jadi ego dan tak mahu ubah prinsip dan sanggup untuk korbankan success n ur future undertaking, sebab yang lebih penting ialah pride. either way, seriously dua-dua pon memang busuk. hahaha

Okla enuf said.


Lagipun, bak kata para fan Barcelona, eh tak kisah la, yang penting menang! dah kalah tu mula bising macam-macam!(macam budak-budak jugak kot)



p/s 1:Aku tak mahu komen lebih-lebih sebab loser will always be a loser and always being looked down, yah, itu depressing gila, n takda cara lain except memilih untuk tidak jadi loser (dalam apa hal pon, haha). Aku hanya mahu bawa isu irony di sini.


p/s 2:Aku still akan sokong Barcelona untuk final sebab in football, there's no hate more sincere than the hate of Manchester United. haha

2 comments:

Muhammad Warouq bin Qamar said...

iniesta bukan kapten la yep..

tp mmg btol ckp ko..game kat stanford bridge [btol ke aku eje ni?] tu mmg bukan mcm barca men.aku yg dh lama usha barca men season ni mmg aku tau barca men bukan dgn cara de..agak mangkuk gak la game tu..

aku pon dh redha dh kalo barca kalah game tu..dh siap bawak kuar duit dh nak bayar air 3inab time tu..tbe2,gol lak minit 92..

aku salute chelsea FC mlmtu

bujang sudin said...

eh aku tak pasti die bukan kapten, tapi masa kat nou camp die yang salam dengan petr cech dan bertukar2 bendera. haha
(aku perasan sebab nampak pendek gila iniesta)

owh barcelona still beautiful football, semalam baru menang final copa del rey 4-1 lawa gila main

tapi final champions league still sokong barca! haha