Monday 27 April 2009

Kenapa piano itu lebih cool dari gitar?



Dulu aku rasa gitar itu cool,

kalau tak masakan dalam ramai-ramai watak dalam gossip girl, budak perempuan ramai lah jugak yg minat ayah Dan Humphrey (kenal tak?), satu sebab die memang cool, tambah lagi bonus plak tu sebab ade talent cool yg lain = main gitar, suara sedap

Oh, jgn silap faham, aku pernah tengok gossip girl separuh season 1 sahaje dan tiba-tiba aku rasa sgt busuk terhadap diri sendiri sebab macam jadik satu hal plak utk aku nak layan kerenah2 perempuan gedik, gossip-gossip low dan cerita pasal konflik percintaan yg selalu buat aku nak muntah. owh, biasa la, budak-budak upper class manhattan kan, sebab kadang2 tu yang aku menyampah benda small thing tibe-tibe jadik big deal sampai penat aku yg tgk ni nak memikirkan, haha oklah, ini bukan entri pasal gossip girl!

okey back to our topic, kenapa lebih cool?
Kalau gitar, obviously main pakai both hands, tapi pada hakikatnya, our right hand sebenarnya main(pakai pick or just plainly jari) mengikut apa yg kita mahu main kat left hand, so pada aku, there's nothing to brag kot. biasa sangat tu.

tapi, kalau piano, our right hand main irama bass, dan left hand plak main benda yg lain, iaitu irama solo, so, kiranya macam kena bahagikan pale hotak kite untuk fokus kat 2 benda berbeza
n pada aku, takde cara lain untuk achieve benda ni nak bagi master iaitu : anggap macam apa yg korang main kat bass part(left hand) itu adalah subconcious, n just perlu fokus kat apa yg korang main utk solo(left hand).. woho! tak cool lagi ke kalau macam tu?
dan biasala, takde cara lain nak acquire benda tu, except dengan prektis sampai 'terel'(mengikut ejaan budak2 kampung aku kat selangor)


so, mungkin bagi sesetengah orang2 kebanyakan yg tak faham apa itu music akan nampak gitar itu lagi cool(aku tak cakap semua, aku observe je tambah-tambahan lagi ade jugak budak-budak laki yg kate piano hanyalah utk mainan orang perempuan? wtf?)
aku malu nak cakap benda ni sebabnya aku pon pernah join jugak cakap-cakap macam ni? malu sendiri lah pulak.

tapi bagi yg dah mengerti dan tahu ma'rifat music, dia akan faham dan akan sedar, piano itu jauh lebih cool sebenarnya
eh, kalau korang tak faham sori lah, camtu je yg maximum aku reti nak explain. tp tak susah pon rasenye

Oh ya, kenapa aku tiba-tiba nak cerita pasal benda ni?
aku dah beli keyboard sebenarnya
Oh ye, aku tau keyboard itu bukan piano, tapi takkan lah aku nak beli piano yg gedabak tu kan, since dalam keyboard ni pon memang ada function utk main voice macam bunyi sebenar 'Grand Acoustic Piano'

So, aku admit memang susah nak master benda ni, tapi since aku pon seriously dah 'takde' bende lain nak buat selain dr stadi dan beribadah(cewah), so it's not going to be that hard la i guess. doakan aku! hehe



di bawah ni gambar my new baby, itu YAMAHA tu jgn main-main~, (jgn lupa say hello tau!).

n oh ya, aku berazam utk tidak hanya menghapal not yg bagi aku agak 'pathethic' sebenarnya, tp aku juga menggunakan skor. so selamat berusaha utk aku (wish diri sendiri pon ok kot)




Oh ya, in case you're wondering, itu adalah skor lagu maksim - claudine, sebab dah lama dah teringin nak main lagu ni sebenarnya.
So bila akan lancar?? go go ayep go!(ah gedik pulak nampaknya)



p/s: sekali lagi, cool tau. tak caya tryla

4 comments:

maskedfacies said...

ni ke baby baru tu....

bujang sudin said...

hak ah
besar jgak komitmen aku skarang ngan baby ni.

ohh rite2 sori lah aku kan mamat appreciate seni yg boring, instrument lah, gallery lah, nak wat camna

maskedfacies said...

hurm?

bujang sudin said...

duh, aku still tak dapat nak break that barrier lagi: main secara subconscious bile part chorus tu.

mungkin aku patut ikut tips beethoven bila orang tanya mcm mana nak terel, patut main 8 jam sehari. haha