Monday 4 May 2009

Cerita pasal kuftah dan terung bawah tangga



Dulu aku tak suka gila bahasa arab sebab aku mmg tak brilliant benda tu masa kat skolah n yap, people tend to love something that they are good at. aku pon tak tau kenapa

tapi bila dah kenal, lama-lama akan cinta lah tak gitu?
especially egyptian slang yang bagi aku sangat unik walaupun monotonous tapi kuat dan kasar dan banyak gila pakai metaphore.

ni nak cerita sebab nya hari-hari aku belajar pakai bahasa arab, so kalau setiap hari kalau aku dpt satu vocab mahupun uslub baru, cuba bayangkan berapa banyak yang aku akan dapat selama sessi pengajian 5 tahun?
So, aku tak mahu bagi contoh tipikal yang lembu pon tahu rasanya. so here it goes



Uslub pertama


Ade sorang lecturer aku ni memang kelakar gila sampaikan membe arab aku gelak-gelak dan cakap macam ni.. huwa da duktur kuftah (inilah doktor kuftah)

tau tak kuftah itu ialah ini(yang daging tengah panjang di bawah timbunan nasi itu sahaja):


dan bila aku mintak explaination die jawab macam ni.
Hua kuftah 'ashan duktur ayyi kalam
(he is kuftah because he's the can-talk-about-anything-doctor)

betullah jugak sebabnya dalam masa yang sama boleh bincang pasal sheet Obs, tiba-tiba boleh bincang pasal brand laptop terkini, kadang-kadang tu emosi bila bincang mengapa kelab Ahly hanya boleh seri dengan Enbbi malam semalam? dan kalau mahu tegur budak-budak pasal attitude tiba-tiba boleh jadi macam tengah bagi tazkirah mahupun bukak ruangan soal jawab masalah remaja masa kini. patut lah.

cumanya sebab aku ajnabi(foreigner) jadi macam pelik semacam apa pulak kaitan daging panjang bakar tu dengan boleh cakap pasal apa-apa?
n what more surprisingly is, kawan-kawan arab die macam agree dan gelak-gelak sama 'hahaha doktor kuftah' (selepas ditranslate macam ni kot)


Uslub kedua

kawan aku yg gemuk dan tinggi tiba-tiba hilang dan kawan dia carik. Tapi sebab mase die carik tu die jerit kuat-kuat macam ni, Fein el betinggan? (pegi mana ha terung tadi?)
dan yg pelik sebab yang dengar terus tanya, Mustafa ya'ni? (ko carik mustafa ke?)

sebabnya aku macam tak nampak pulak apa kaitan buah terung tu dengan kawan aku itu. adakah sebab bentuk terung sini yang gemuk-gemuk dan tinggi?
itu yang unik, orang sini banyak guna metaphore, tapi cepat pulak masing-masing nak faham. i have no idea why. hahaha



uslub ketiga

Sebab aku malas nak cite panjang, aku pernah jumpa orang jual barang describe barang reject macam ni: da hagah tahta sillim (barang ni barang bawah tangga)
'wonderfullu' weird isn't it? sebab orang-orang sekeliling yang denga terus faham walaupun macam, ape kaitan dan ape kes? hahaha

Oklah sebab aku banyak sangat merepek aku nak blah dlu la pegi buat apa yang patut



p/s:aku suka gila add math walaupun tak pernah dapat A2 sejak blaja sampai lah habis spm.kah kah kah


7 comments:

Amermeftah said...

Metafora org Arab memang pelik, agaknya sebab taste diorang yg pelik, kalo kita cthnya letak nama anak pompuan kita Melor ke, Kenanga ke, Mawar ke, Cempaka ke, sebab bunga-bunga tu memang cantik, tapi org Arab suka letak nama anak pompuan Maha yang kalo tak silap maksud dia tanduk, sebab pada taste Arab, tanduk tu lawa kot

Tapi Arab aku tak kaya sebab tak byk pengalaman mcm ko walaupun aku tinggal lg lama dr ko kat sini

bujang sudin said...

(aku sedang berkira-kira untuk memberi kepala hotak kt kau atau tidak sebab mestila kau lagi pakar bahasa dari aku)

p/s:oh aku tak tau lah maha itu tanduk. Neway, kalau eya tau apa maksud? Sbb nama tu femeslag jugak. Aku pernah ada kawan nama robob. diorang kata cute sbb maksudnya awan.

Amermeftah said...

astaga robob, mcm robert pulak

kalo ko menghadiahkan pale hotak kat aku pon aku takkan berkira-kira utk padam kau dr fb kot

aku mengaku cuma power dlm keadaan terdesak, aku cpt sket dpt dr org, tp dah 3 bulan, so benda mcm dr kufta tu aku takkan tau

maha tu ust fawas ajar, eya aku tatau plak ape

maskedfacies said...

wonderfullu. haha

ah, series aku x phm entry ni.

pening2

bujang sudin said...

ah ko sume bende pon nak buat-buat tak faham. susah btol

maskedfacies said...

hehe.

p/s: panjang gile nasik tu. basmathi?

bujang sudin said...

hak ah

tau kan basmati beras yg unik sebab ko letak air tak cukup ke, air terlebeh banyak ke, die akan jadik just nice

memang antara wonder of the world lah, patutnya masuk dalam obsession aku tuh, tapi susah hati jugak sebab mahal gila