Tuesday 12 May 2009

Cubaan mempromote blog mamat secara sembunyi-sembunyi tanpa mahu diketahui musuh






Dulu pernah ada junior yang tanya aku soalan pasal apa belajar di sini asyik-asyik macam kena paksa makan teori saja?

Mungkin orang-orang macam ini claim diri meraka suka cabaran, sebab tu kalau boleh mahu berfikir sahaja, tak mahu disuap ilmu mahupun menghafal membabi buta?

Aku dah lama mahu tulis pasal ini tapi rupanya kawan aku sudah lama menghuraikan isu ini di dalam sebatang klobot otaknya berpusing.

Mari kita sama-sama baca 'one hit wonder' beliau ini, yang mana sebelum ini hanya ada satu entri tapi baru tulis dah ada 10 orang komen, cuba bayangkan kalau ade 100 entri, tak ke kalau tak 1000 komen, mungkin lebih banyak lagi

"Aku terbaca post dari pemenang2, teringin mengomen, tp tertulis panjang plak. Bile dah panjang sangat, tak seswai plak. Last2, aku jadikan la respon aku ni sebagai entri sulung utk blog aku (yang dibuat petang tadi). Igtkan saje2 buat account, malas nk isi pape, tp…. err, wut teh hell la. Ni respon aku, baca lagi...."


Ok, aku faham aku pon ada je kawan yang amek course sama di Malaysia yang macam tak penat-penat nak compare sistem belajar di tempat dia orang dan tempat aku, jadi semacam satu hobi dia orang pulak


Contoh:

'You all' posting surgery berapa minggu?

Aku jawab, tah, 5 kot

Wut???(sambil gelak tahan-tahan) 5 minggu je? takut tak berkualiti lah macam ni, sebab 'we all' posting 8 minggu tahu? Lagipun mesti 'you all' tak banyak buat praktikal kan? Kalau aku, aku dah tere gila menjahit ni tahu HOHOHOHOHO


Aku tak mahu cakap apa-apa tapi sebab ada orang macam ni lah yang membuat kadang-kadang kita rasa tak selesa dan terpaksa fikir benda yang tak perlu pon sebenarnya

aku banyak je contoh lain tapi saja mahu tunjuk contoh kejam sikit dan 'not relevant' to the subject

Entah la kadang-kadang aku cuak gila jugak sebab yelah,
Bila belajar di sebuah negara dunia ketiga yang disebabkan pengeluar ilmuwan medik yang agak ramai, so sebab medical student di sini tak diexpect untuk terus kerja selepas habis 6 tahun belajar sebab seriously memang ramai lagi yg lagi pakar dan available on board, dan native student biasanya akan compete untuk terus sambung belajar lagi untuk amek master, so sebab itu kami tak diberi peluang untuk buat procedure sangat n hands on kat patient

So memang takda apa yang nak dibanggakan selain boleh cakap kami belajar di sini paling kurang pon assisstant proffessor yang ajar, tapi most of the time prof lah.
I'm not really sure bout this, tapi Mr. Islah selalu cakap sebab lack of tenaga pengajar kat UIA, so masa dia still tengah belajar master lagi dah tolong mengajar undergrads dah. dia la yang cakap. sebab tu still kena bersyukur dan mengapa tak perlu rasa inferior. (perhatikan 'mr.')

So sebab tu memang cabaran gila bila agak-agaknya panjang umur dan balik nanti, sebab memang banyak gila benda nak kena adapt. Memang untuk fikir benda-benda macam comfort zone, tu jauh skali lah

Tapi bila aku risau dan mahu sedapkan hati sendiri, mesti akan teringat kat akak A yang skarang dah jadi HO paling disegani kat HKB,
takpon abg A kat HKB jugak yang dulu masa HO katanya famous,(skarang dah jadi MO),
takpon lagi sorang akak B yang dengar cerita dah jadi leader untuk semua HO di HUKM skarang ni bila masuk tahun kedua HO
Wallaweh!
Takpon kalau aku balik summer borak-borak dengan Mr. Islah takpon Mr. Nujaimin kat neurosurgeon department(yg ini tipu sebab pernah borak sekali je, haha)

tapi bila cerita pasal dia orang ni memang tak heran lah sebab diorang memang hebat pon.
mungkin boleh conclude jenis yang kalau buang dlm laut jadi pulau takpon buang kat darat jadi bukit, mungkin lah

Cumanya nak cakap walaupun diorang belajar kat tempat yang katanya kurang praktikal dan takut tak berkualiti(rujuk conversation di atas), tapi boleh survive dengan flying colors rupanya

Aku pulak, akan jadi trait yang macam mana?

Owh, aku yang sangat ada inferiority complex dan tak reti multitasking ini, memang aku kena berdoa banyak-banyak dari sekarang, sebab siapa pon yang akan bantu aku, kalau bukan tuhan, dan diri aku sendiri




p/s:watak-watak di atas semuanya Egyptian Medical Graduate kecuali satu yg gelak tahan-tahan tadi dan semuanya bukan watak rekaan, cuma bukan nama sebenar

8 comments:

Amermeftah said...

Hahaha, 'one hit wonder'...

Kenapa kau pakai Mr.?

Aku pun dah tak senang nak balik KB. Nanti orang banding-banding aku dgn abg A atau akak A. Kenapa you tak macam dia ni?

AKu rasa stat dgn aku nanti akan ada trait baru plak kot.
Jom gi Sabah jom.

bujang sudin said...

Mr tu surgeon yang memang qualified setelah confirm ada master lah
eh mustahil ko tak tau sebab ko kan tahu suma benda. haha

Aku nak pi Sarawak lah. bes sket. ada israk pulak tu. boleh aku menumpang tuah israk. haha

Amermeftah said...

Oh dia orang memang pakai Mr. eh?

Ok gak gi Sarawak. Tapi ye ke menumpang tuah? Karang, "Eh, kenapa you tak macam dia ni?"

bujang sudin said...

ish takkan kau tak tahu pasal mr tu
kau kan pandai borak dengan org asal usul apa-apa nama dan gelaran ini dan itu, ahahaha

menumpang tuah tu macam, eh u dr egypt ke? owh bagus la, I kenal sorang ni real good lah. Israk nama dia. You know him? hahaha

Amermeftah said...

Weyh, sindir aku ke mende ni? Aku mendalah-mendalah yg aku tau, tau la, mendalah medik dan masa depannya mintak mahap la.

Kalo I'm as good as him takpe la.

Mohd Faizal Bin Nor Azmi said...

put urself in ur position as a medical student and a medical student position is in the hospital. then u will be very grateful that u are a cairo University student. use this chance to shut the mouth of the arrogant people u will meet

Mohd Faizal Bin Nor Azmi said...

put urself in ur position as a medical student and a medical student position is in the hospital. then u will be very grateful that u are a cairo University student. use this chance to shut the mouth of the arrogant people u will meet

bujang sudin said...

peh, ada dr comment kat entri aku ni.

thanks anyway

banyak lagi aku kene belajar dari ko ni