Monday 13 July 2009

SMS separa masuk akal kerana sebab yang masuk akal



Pagi tadi terbunyi henset dengan sms dari encik Jiman yang sudah sah-sahlah ada MBBCH,
atau lebih tepat lagi, Dr. Jiman yang sedang posting di department medicine HKB.


Sebelum itu memohon maaf kerana mencapubkanbeliau di sini lagipun dia bukan lah baca blog aku pon.

Sms kelihatan begini:



Sobahal Ful
Betul katanya rindu, kalau tidak masakan greet dengan Sobahal Ful yang maksudnya 'Selamat Pagi' .
Ful itu bunga, jadi metaforanya mintaknya hari yang dimulakan pagi itu akan indah-indah belaka. Jadi dia guna cara orang-orang meser berkata-kata. Sobahal Ful, ringkas tapi padat.
Jangan kau kata sebenarnya itu ful kacang favism yang akibatkan G6PD itu pula. Malu lah. Tidak perlu diemphasizekan rindu sebab memang nampak yang itu.



Jalan-jalan meser yang bz.
Sebetulnya tidak apa yang perlu dirindukan kalau hanyalah kerana traffic yang hectic dan busy. Kita mahu suasana busy sebegitu di Malaysia?
Kita try Jalan kuching masa tengah hari, ataupun kita cuba ikut jalan balik ke Punchak Alam dari pukul 5 petang.
Atau kalau busy yang dimaksudkan boleh dimengertikan sekali bunyi hon, kita boleh lepak malam-malam di Subang Saujana tengok rempit yang terjal membunyikan hon sambil berlumba-lumba



Ta'miyah
Sejenis makanan ruji yang di mana-mana kau berlewaran di bumi sahara ni pon, pasti akan ada. Protein/intinya kacang, dihancur kemudian digoreng dengan minyak bahaya yang tipu lah kalau bukan TSFA. Carbohydratenya roti berbentuk poket, hasil kreativiti masyarakat meser yang menggelarkan diri mereka bangsa Arab. mungkin lebih hebat dari poket Doraemon.


Orang melesia pada pandang pertama mungkin memanggilnya roti arab, sebenarnya dia tak berdosa, nama dia boleh jadi Syami ataupun Baladi sahaja. sambung lagi Fibernya sayur2 hijau dan ada hirisan tomato dan dia ada kuah-kuah warna putih yang asalnya dari biji bijan,Tahinah namanya.


Tapi tidak perlu bayangkan dia sedap macam kuih Dorayaki sebab dia tidak begitu. lagipun siapa sahaja yang pernah rasa sebab itu kuih Dorayaki rasa apa ya?
Tak payah nak berbasa basi. Tak sedap pon. Kan senang.
cuma dia sebab jadi rezeki tuhan kalau bila dapat dimakan dan mengenyangkan perut walaupun tidak kena dengan tekak, jadi alhamdulillah saja. cuma rasanya taklah sedap mana sampai boleh merindu.


Katalah, kalau adalah org yang buat conspiracy ke atas aku, mereka struggle mendeprive diriku daripada makan Ta'miyah ini untuk 6 bulan.
oh rasanya aku tidak akan terefek dan akan masih LEBIH rindu kepada Kuih Telinga Keling buatan arwah nenekku.
aku tidak pandai untuk tipu diri sendiri. Sebab itu otakku dengan apa sebab pun tidak buleh terima bagaimana sampai buleh terindu Ta'miyah ini.
Kalaupun tidak kerana sentimental value sahaja, pastilah ada sebab udang di balik mana-mana


Jadi aku fikir, mungkin sebab bebanan kerja, ataupun tekanan dengan hidup yang demanding, menyebabkan Jiman tercakap perkara-perkara yang berlawanan dengan akal mcm rindukan jalan-jalan yang busy ataupun Ta'miyah itu, ataupun dia lebih tepat lagi merindukan suasana lepak tidak sebusy HO masa muda-muda di meser sebenarnya.


Sebab dulu hidup di meser, hidup tidak ada komitmen sangat apa-apa, tapi hidup di melesia, hidup berkerja. Mungkin itu sebab yang betulnya.



ok, jemput makan Ta'miyah ini dulu. kot-kot nanti takdalah merindu pula.
Siapa-siapa nak, amek banyak pun tak apa.





nota-TSFA=Trans Saturated Fatty Acid

15 comments:

Amermeftah said...

Bapaklah kau pergi tafsir dan buat syarah untuk sms Jiman, kalo dapat kat Jiman ni, kah kah kah. Tapi tafsiran kau memang muktabar sebab kalau dia kat Mesir lagi mungkin dia akan kutuk jalan-jalan busy dan rasa tokmiyah. Melainkan dia tradisional dan zuhud jadi dia akan suka tokmiyah.

'Aqilah Suhaimi said...

cis ko..
kalo ko bg ak escallop dgn ta'miyah..
sume org tahu aku akan pilih ta'miyah..
sbbnya ak rasa tkde apa beza pn makan escallop dri burger2 yg lain..
ta'miyah ada rasa yg sdp..tk kena kt lidah ko kot.
ko,mukhallal pn tk makan..tah pape tah..dh 5 tahun dok neg arab..jeruk pn tk mkn..jeruk timun je pn..
kalo suruh ko makan jeruk sengkuang..haru la..
makanya,ak setuju dgn senior ko..ta'miyah aka falafil..ful,hummus tu sume mmg patut ko ingt lepas ko tinggalkn neg arab..
ak serius akan rindu ta'miyah aka falafil..
bukan bila org tnya..apa ko rindu makanan dekat egypt?
jgn ckp kt aku..ko akan ckp hardees,papa john,king's pizza..apa tah lagik yg ko,paan selalu ckp tu..haha..
sebabnya bnda2 tu tkde maknanya pd bumi yg berada di bawah telapak kaki himar..ecehh..

afifah.ahmad said...

selama 3thun duk sini agaknye pnah skali je kot makan to3miyyah.

bujang sudin said...

Kema-Itulah masalahnya bila walaupun ada 20 dalam reminder, tapi semua tak kena dengan mood. Tafsiran muktabar? Syaho=Okay. Maksud kau tradisional macam Hazri?


Kilah-escallop tu apa? PerSnah dengar la.weyh, jeruk timun ok lagi, ada rasa-rasa melayu jugak tu, acar timun, jeruk lain tu, bukan aku tak pernah cuba untuk suka, tapi carrot yang dibuat jeruk begitu tak sedap lansung ah sori. mcm mana aku nak makan lagi kalau tak kena dengan selera? hehh
Eh, aku balik mesia haritu aku rindu Hardees jugak kau tau? sebab Carl's Junior mesia tak sedap! Alah, kalau teringat pon, boleh je pegi jalan-jalan kat mahallah kat UIA sana, kawan aku haritu tunjuk banyak gila restoran arab. nak falafil suri, shashuka pon ada WTFun?
Bawah telapak kaki himar? Oh ini mesti sebab kau follow blog Akmal dari zaman dulu-dulu ni. *ehem* hahaha

Tapi aku masih tak faham apsal budak2 perempuan batch aku kata kat kau makanan paling sedap di sini ialah Ta'miyah bil beid masa kau datang sini masa 2nd year dulu. Lawaks


Cikpah-Owh. masakan sendiri lagi sedap dari Ta'miyah barangkali? bukan ke adik-adik macam zati kata Cikpah pandai masak. woho!

Muhammad Warouq bin Qamar said...

biar betol senior aku yg berada di kelantan itu..

tapi aku rs,kalo aku tinggalkan mesir,aku akan lagi rindu pada hardees atau papa john jua ruz syambiniun pyramid dan ahwah zidah bihaleb kat ahwah bawah rumah berbanding dgn to3miyah terbabit. tak rugi pon kalo tak makan. haha. aku pelik btol la camane individu mesir bole makan makanan yang takde variasi seperti to3miyyah sedari kecil sehingga wafat.

baik makan kuih wadeh india kat mesia ni..rs lebih kurg tokmiyah je bahkan lebih sedap. takpon makan kacang pol kat johor nescaya akan kite lupekan fol yg ade di basyandi dan baghal

bujang sudin said...

Waruk-Ha, itu lah yang aku cuba nak cakap. kenapa Kilah tak nampak?hahahaha

memang ta'miyah itu unik sebab dia jadi ruji di sini, tapi serius banbyak lagi benda-benda sedap macam ko cakap lah hardees atau papa john atau ruz syambiniun pyramid. pergh..
aku lagi suka chicken kiew mahupun chicken roll sebab kalau gigit ayam yang dibentukkan silinder itu akan melelehlah zibdah yang cair itu. pergh, skali lagi

ful lagi aku tak faham. tekak aku tidak buleh terima, unlesslah ustat yus menumiskan ful tersebut sekali dengan bawang. hidup ustat Yus!

waruk besok ada bola pukul 7-8 mcm biasa. hahaha

Amermeftah said...

Ok, ok, aku plak yg seram sebab kilah amik line tu, tapi dalam byk-byk mukhalil aku paling suka bawang

Kah kah kah, susahnya kalau bergatung mood, aku pon terpaksa postpone entri pasal bunuh diri sebab mood nak bunuh diri dah tak dtg, err... Hazri? aku tanak sebut mana-mana nama dowh

Cik Pipah pon tradisional, tapi tradisional Melayu sebab tak makan tokmiyah tapi makan masak sendiri je

Orang Mesir kesiannya memang tadak variasi, shisha pon ade tuffah ngan khoukh je *ehem* Tapi ada satu lagi yg akan dirindui, nafar lahmah yaman hadith

Tapi waruk, esok tak biasa pon sebab tujuh pagi sampai lapan pagi

MarsMaseira said...

HAHA. jiman. jadi Dr da die. rase besalah ako sebab 2 kali die msg ako mase kat egypt tapi ako tak reply. slalu wrong timing saje. ataupun sebab ako malas nak layan sebab 1st msg die tak kenalkan diri (bajet mcm ako da tak igt die lagi la kan)HAHAHA. jiman jiman.

'Aqilah Suhaimi said...

apalah korg ni..
mksdnya,ak ni mcm manusia yg boleh memandang bnda yg org tk brapa suka dan rasa dgn pandangan yg lain..
tp,ak suka..sangat!smpi ak tolak ayam awal2..

p/s1:escallop tu mcm kepingan ayam yg diproses..ada org mkn dgn burger..ada org jadikan menu tu mcm stik..

p/s2:alah,jeruk yg mcm2 tu pn ak tk mkn..jeruk timun tu tkde la smpi ak buang..kalo dh ada,ak mkn je..tp,kalo nk mencari sebab ak kepingin..tkde la..

p/s3:ak hampir kepada vegetarian..bila lama2 ak tua..ak rasa makan daging dgn ayam tk brapa kena dgn ak..bila kau telan,dia ada satu rasa kt blkg yg boleh buat aku luah balik..sori lah..(itu la sebab dorg promote mnder tu..heh)

maskedfacies said...

ko boleh buat beratus2 entry mcm ni, kalo based on tafsir sume sms. mslhnya, smpi beratus ke sms dlm inbox ko? hahaha

p/s: inbox hp cabuk aku lg kesian. 75 saja dah full.

Amermeftah said...

kilah:
oh, baneeh...

mimi:
aku lagi kesian, tadak henset lasung utk jadi full inboxnya

p/s: eh mcm blog aku plak

bujang sudin said...

kema=sejak bila kau tukar tagline ah, alhamdulillah kilah masih ingat,
sejak bila kau makan mukhalil tak pernah nampak pon,
er sejak bila pulak ni kau ada mood nak buat entri bunuh diri,
lagi pulak sejak bila kau tahu pasal sisha ni,
memang, sejak bila nafar lahmah pernah menghampakan? tak pernah kot
malah sejak bila kau dah pandai buat *ehem tapi macam tak masuk dengan gaya kau sendiri.
oh rupanya sejak start season ni kau dah banyak amek tahu pasal bola. woho

jiman, er mas=ok tu ada no telepon dia, nampak? mungkin boleh reply apa yang tidak reply satu ketika dulu, hahaha.itulah sebenarnya tujuan entri ini, nak promot no tepon dia. hahaha. buleh korek2 sekali bila dia nak kawen. ke tak jadi kawen sebab busy HO? woho

kilah=sebenarnya escallop tu kalau kat tempat lain benda-benda yg base on ada shell. cuma arab saja yang mangkuk pandai-pandai pegi buat inti shawerma yg diorang claim nama dia 'escallop' tu daripada ayam.
aku tak suka makan benda masam macam jeruk. nanti makin dungu. (boleh tak alasan ni?)
eh vegetarian? apakah? hahaha 'diet' ke apa
memang ah. konon2 nya mukhalil ialah pemotong muak. tapi aku tak muak lah setakat makan ayam or daging satu meal tu. woho

orang kaya baru bermuka kembang=kalau campor mesej yg sent ngan dlm inbox, sampai kot 100 lebey. ko jgn, nak aku tafsir sms ko? hahahaha.owh. org berentri 100 lebey sedang memberikan aku tips nih * ehem*

takpa, 'benda lama' tak baik simpan dalam inbox sangat. nanti berkulat.woho

kema to kilah=apa baneeh? escallop?
to mimi=hui, ko memang tahan macam asmi takda henset pon buleh. aku dulu masa hujung taun 3 suruh mak aku kirim kan henset semata-mata sebab nak buat bisnes dengan munir sahaja, tak sangka lekat sampai skarang.

takpa, blog ko lagi established dari blog aku, nak amek blog ni jadi blog ko amek lah, tapi password tak buleh bagi.woho

Amermeftah said...

tak habeh-habeh ngan belog aku establish,

kau tak penah tgk aku makan mukhallil sebab kita tak penah makan tokmiyah bersama, setakat 'minum' tuffah ngan khoukh bersama penah la *ehem* lagi,

eh, orang kaya baru bermuka kembang, macam gelaran pembesar zaman dulu lah pulak, orang kaya berpedang emas i.e Stamford Raffles

MarsMaseira said...

oh ade ke number fon die kat ctu? tidak mengamati. tak pe lah. tunggu birthday die. eh bile eh? lupe dah. nanti balik rumah cek balik kat buku biodata. HAHAHA.

tak sangka aku kamu semua begitu akrab dengan jiman. HUHU

urm. rumah jiman masih di segambut ke?

Mohd Faizal Bin Nor Azmi said...

tak baik korang kata makanan mesir tak variasi.

aku pergi rumah kawa arab melambak-lambak ajer makanan diorang ada yang best-best

mungkin korang tak pernah rasa kut.