Tuesday 7 July 2009

Pukul gambar biar kena caranya






Terlanjur berborak dgn kawan isu ini tadi dan lagi pulak pernah borak mengenai isu ini dengan ramai orang b4 this, waruk, ambe, kema sebelum ini.

nak katanya ini bukan isu baru lah. aku tak tau isu ini ada yg pernah bawak di dlm penulisan atau tak tapi sebab menarik n kita akan rasa lebih tak setuju dengan benda ni bila ramai orang yg mengutarakan rasa yang sama. hidup mesti berjemaah tak gitu?
dan sayang lah jugak kalau tak cerita dalam blog. rawr~ (nak letak emoticon jahat dan tidak innocent lansung macam mana?hahaha)

isu yang tidak asing lagi iaitu jengjengjeng:CAM-WHORING!

sebab definiton is very important, istilah cam-whoring yg aku maksudkan ialah kau bergambar, dan biasanya gambar ini self-captured.
then kau close up muka kau yang sangat handsome(L)/cun(P) tu, biasanya kau bagi coverage frame gamba tu more than 60%, tak kira dari angle mana ko bergambar. dan kat mana saja kau berada n what's worse yelah ko upload kat facebook benda ni, sebab kalau ko tak tunjuk kat satu dunia takdalah org bercerita kan sebab manusia ada mulut dan aku pon takdalah menaqalkan bualan-bualan manusia dengan buat
entri ni.
peh, chain reaction tahu?


maksudnya apa yang paling penting dalam gambar tu, muka kau. org lain semua sila tengok betul-betul tau?. kali ni muka kau lighting kurrengg so buruk ah, yang ni pulak eh rambut tak schweet lah macam ni. kali ni OMG kau cute gila tahu! hahahahaha wek aku mahu muntah


sebenarnya istilah cam-whoring itu tidak tepat sebab kalau kita google maksud dia akan buat kita terkejut sangat. aku tak nak letak link di sini. nak pegi carik sendiri.pegi.


dan aku pon tak tahu dari mana datang istilah cam-whoring ni.
dulu lagilah, sebab aku tak faham sangat, aku ingat kan perkataan 'cam' kat depan tu adalah kependekan bagi perkataan MACAM, instead of CAMERA. so nak katenye amek gamba camtu cam buat kau nampak 'macam' whore.
Paradox gila sebab on 2nd thought macam kena lah pulak makna dengan term itu. hahaha tapi itu jadi trivial gila kalau kau laki dan letak caption macam tu, cam-whore sebab macam mana lelaki nak berlagak macam whore? aih


tapi biasanya laki tak declare begitu dengan letak caption cam-whore. dia just act sebegitu di dalam gambar saja. tapi alahai. memang lah definition is crucial and important, tapi meh aku bagi metaphore lah apa yg membuatkan kadang2 istilah itu jadi pointless.
contoh la kalau kau kerja sapu sampah sa
tu bandar cairo ni. takkan kau nak cakap eh tak lah aku bukan majlis perbandaran Cairo(sejak bile Cairo ada majlis perbandaran, mengarut, haha). kalau kau mengaku kau lawyer tiba-tiba, ingat ada orang nak percaya? macam kau kata kau tak cam-whore tapi aih gambar2 kau semua macam tu.kau jangan buat lawak ah weh. hahaha


Nak definisi yang lebih isu nasional lagi? macam Islam HAdhari. selain Islam itu patutnya ada satu je tak payah dia orang nak ubah2 bagi nama baru, nama tak penting pon tapi, ape bende sebenarnya yg dalam konon2nya manhaj yang dia orang reka tu? memang nama kalau lagi catchy lagi bagus, tapi bila jadi macam ni nama dah jadi less important dah. ok whatever, berbalik pada point cam-whoring.



satu
Kau travel sana sini dan bergambar sebanyak mungkin dan kau mahu share perasaan berada di tempat pelancongan sebegitu dengan ramai orang. u want them to feel just how u are feeling rite now. rasa bagaimana jadi traveller.bes tahu travel so dengan itu kau amek gambar banyak-banyak. mulia gila niat itu. alhamdulillah.

tapi sayang ah they can't feel ur intention lah. sebab mana2 sudut yang kau pegi muka kau lagi besar dari secenery or benda2 menarik di tempat yang kau pegi itu yang seharusnya kau tunjukkan at first place kalau memang itu niat kau.

dan kalau yang tegar duduk depan monitor menghadap gambar2 kau lama-lama bukan dia makin tahu pasal tempat yang kau pegi tu. lama-lama dia akan makin tahu hidung kau berapa inci sengetnya, mata kau sebenarnya sepet se
belah owh pity u dan OMG kenapa sebelum ni aku tak rasa kau handsome pon alhamdulillah hari ini baru perasan. hahaha



dua
kau bergambar, dan selain caption cam-whoring yg less beautiful to be heard itu, kau ada caption-caption lain yang lebih catchy dan manja. macam

'me myself and I...'

'sebelum pegi kelas...'

'time dinner...'


oklah
'me myself and I' tu justified gila sebab memang kau nak tunjuk muka kau n dah memang takda benda lain pon.kan benda2 lain kurang dr 40% so it's not important, so ni mungkin kau nak kata kat aku why bother wey? ok takpa2 dimaafkan walaupun i kinda saw photo caption macam ni like 1000 times kot. masalah cliche saja dan mungkin kau akan kata there's nothing wrong with being cliche.so what? kau kata macam tu la hahaha

tapi yg lagi 2 tu, macam apa kaitannya muka kau dengan gambar tu yg obviously muka kau je penuh dengan caption
'sebelum pegi kelas' tu? nak tunjuk muka kau berubah monyok sebab kene paksa belaja? dan gamba ko tengah bercaption 'time dinner' tapi penuh lagi dgn muka kau. ni nak kata time ni tembam ckit(sikit, lol) ke sebab ko tengah eksaitet sebab makan time? bak kata geng2 waruk ngan paan. kaitan~? kaitan~? (setelah ditranslate, apa kaitannya? apa kaitannya?)


ataupun tiba-tiba kau jadi melancholic gila tengok tepi tapi masih penuh dengan muka kau dan kau bercaption begini.
'merenung masa depan...' owh sedihnya bunyi sebab yelah kan tomorrow is a surprise ohh so I sedih sekali TEHEHE T____T (tengok kan aku dah terbuat emoticon ni suma salah kau HAHAHAHA)

tu blom cerita kau letak caption gelak lagi macam
HEeeee~/hew hew hew. intriguing gila tahu? menandakan misteri jugak kau ni kadang-kadang tu. hahaha



tiga
bagi yang masih tak dapat nak picture macammana cam whoring itu, mungkin gambar di tepi ini dapat membantu. gambar aku. cuma aku rasa tak tepat sangat lah gambar ni nak menggambarkan cam-whoring sebab ekspresi muka yang aku buat tak cukup jiwanglah, macam candid lagipun. sebab dia kalau cam-whoring muka posing terbaekk.

mungkin macam nak kasi ruangan mari berkenalan kat majalah MANGGA. ataupun kalau kau buat muka macro mode secacat mungkin pon, tapi kau dah make sure 'ada ruang' untuk orang evaluate itu sebagai menarik jugak(takpon kau perasan, hahaha)

satu album kau ada 24 gambar. semua muka
kau. ada org suruh aku sampaikan soalan ini. tak malu ke? hahaha. owh rite rite kau kata ini album kau suka hati kau la. kau tak kacau orang pon. kalau kami jeles so buat sendiri lah jangan nak kutuk2 kau punya cam whoring tu. ok2 faham tapi kami tak nak buat. sebab malu. dan tidak ada masalah dengan menjadi malu sebegini.



yelah.mungkin sebab kau berprinsip sebab kecantikan adalah hak milik setiap insan so kau kata suka hati lah so tak kira kau nak cam whore jugak!

dan mungkin kau kata nak buat-buat
(point 3), tak nak buat PLEASE jangan kata orang salah. AIK. tiba-tiba kau punya stand wasatiah gila. alhamdulillah dan lebih baik kalau wasatiah dan bersederhana dalam bergambar juga

Aku tak cakap benda ni dosa pon. bile masa pulak. nak tanya apa kaitan je
(point 2). dan bukan aku saja yang tanya. kami yang berjemaah ini tanya ada kaitan ke?(ramai-ramai I mean) hew hew hew

dan
point 1 dah memang tak payah nak justify. kat atas tadi dah buleh faham kot

ok2 dahla setakat ini saja. dari mengomen orang baik aku pegi buat keje ada hasil jugak. keje? apa tu? eh mana ada aku cuti hahaha



p/s: gambar contoh camwhoring aku muka camtu sebab mulut penuh dengan kek .muak. wek. haha

6 comments:

maskedfacies said...

eh.

maskedfacies said...

lubang hidung.

bujang sudin said...

itulah jadi bila camwhoring, tak pasal-pasal yg org tengok lubang hidung aku. hahahaha
tau lah ko nye lubang idug kecik

maskedfacies said...

idug tu apa DIA?

sila baca gaya Afifah Mali

Amermeftah said...

aku tatau kenapa bila kau tulis pasal janggut ramai org kata kau emo, pada aku yg tu takda apa, tp yg ni series nampak sikit mcm emo, lebih tepat mcm berleter

aku ingat lg causes lubang idung besar yg kau penah ckp

bujang sudin said...

@mimi habis tu sapa nak jadi kak Amy?

@kema tulah aku semakin emo. lepas ni buat entri pendek-pendek dahla. mungkin booster ko bagi pasal usman awang kata nak tulis tu kene berani jadi aku pon terbooster gila