Friday 3 July 2009

jange salohke janggup (janggut?wahahah). dio dop saloh!





Kadang-kadang orang bila dia orang rasa dia orang ada authoriti dalam satu benda tu jadi semua benda dalam bidang itu diorang nak komen.

Contoh la macam hal janggut ni.

Aku pernah ter'slip' cakap gaya gurau di depan seorang ustaz eh bila lah nak lebat janggut ni. nanti mesti lagi macho. macam waruk 6.5 cm. hir hir hir. peh.(ok yang pasal waruk ni aku tambah, dengan hir hir hir sekali)

.

Kemudian tak pasal-pasal aku kene sound. eh kalau nak bela janggut sebab nak nampak macho saje baik tak payah la. Sebab dia ni kan benda sunnah.

.

Tak payah bukak Sirah Nabawiyah, tak payah bukak kitab Syamail Muhammadiah, siapa je pon yang tak tahu janggut ini adalah salah satu dari sunnah nabi(s.a.w)?

sumber dari mana dapat tau pasal benda ni memang sunnah tidaklah pulak fix. mungkin ustazah sekolah rendah pernah cakap, mungkin kalau sapa-sapa secare 'tak sengaja'(wahahah) dengar kuliah agama masa gap antara maghrib isyak kat surau belakang rumah, mungkin ustat pemberi ta'lim pernah bercerita.

nak cakapnya memang hidayah ataupun walaupun cerita-cerita pasal ini kita tak boleh expect semua orang komfem dapat/tahu, tapi mustahillah kalau kau membesar dalam environment yg ada diselitkan pelajaran agama(walaupun hanya basic)sampai dah mencecah umur 20 tahun lebih kau masih tak tahu berjanggut itu sunnah dan siapa yg simpan itu dengan additional intention sebab sunnah pastilah(i-Allah) dapat pahala.

.

Aku dah cakap sebelum ni yang aku membesar dalam suasana yang aku nampak/rasa berjanggut itu cool. Jadi apa salahnya kalau aku memang buat itu sebab dia memang cool? dan memang aku tahu itu adalah sunnah dan pada aku apa yang nabi(s.a.w) ada itu sangat-sangat(to the power of 10) cool.

memang kita tak pernah tengok muka nabi(s.a.w), tapi kan digambarkan baginda adalah manusia yang paling perfect yang pernah wujud di atas muka bumi ini. dan perfect itu merangkumi ke'handsome'an baginda(selain nabi yussuf a.s). janggut itu pula jadi satu macam pelengkap. salah ke fikir macam tu? jadi sebab aku suka benda tu kemudian ditambah niat mengamalkan sunnah tak ke itu bonus? Salah ke?

.

Tak semua orang boleh attach dalam hati mereka yang dia orang amalkan sunnah sebab dia orang memang suka benda tu. Contoh lah posisi makan gaya sunnah. Lebih ramai yang akan claim sebab KECINTAAN kepada nabi(s.a.w) itu adalah MELEBIHI SEGALA-GALANYA maka tidak kisah lah nabi(s.a.w) makan gaya macam mana jadi kita ikut sahaja. Lagipun selain akan dapat pahala, mungkin ada hikmah posisi itu akan membantu digestion kot.

walaupun posisi makan banyak yang lebih santai dan sopan dari itu, bersimpuh atau bersila misalnya. Whatever.

Jadi bila aku ada peluang untuk buat apa yang aku suka, dan itu adalah sunnah. Kenapa yang ini tidak mahu bagi aku chance?

.

Eh aku tak cakap kalau berjanggut itu lawa gila lagipun kan ini soal subjektif contoh suku kaum Karen kat Thailand sana nampak berleher panjang itu lawa misalnya. Dah mata aku nampak yang janggut itu lawa jadi nak buat macam mana? hahahaha


Aku tak cakap pon cerita pasal janggut ini ekslusif untuk komenan orang-orang yg secara langsung dalam bidang agama je(belajar i mean), memang siapa-siapa pon yang ada pemahaman agama yang lebih tidak kiralah undergrads apa pon dia boleh bagi pendapat. lagipun bab2 ilmu ni tak kisah lah kalau ada sumbang sembang, yang penting ada check and balance lah tapi sebab benda ni kan ade kaitan ngan nabi(s.a.w) dan apa yang nabi(s.a.w) buat jadi dia rasa dia lebih tahu dan biar dia yang FINALIZE. alahai.

.

Aku belajar kalau kita nak buat satu benda itu adalah MESTI kerana dia adalah SURUHAN, bukan sebab HIKMAH dan kita nak tinggalkan satu benda tu sebab dia MEMANG ada PERINTAH MELARANG, bukan kerana dia akan ada KESAN NEGATIF.

.

Jadi aku tak pernah jumpa pon mana-mana perintah larangan yang tak bagi aku sekalikan niat berjanggut itu cool plus sunnah?

.

Kalau ada bagitau lah aku mungkin aku harus admit aku tersilap n entri ini pon akan kena maki jugak.

selain aku hanya budak baru belajar, kalau salah sila tunjukkan.

yang mana mengaku ada authority silalah beri pendapat, walaupun aku kadang-kadang suka bawak kepala sendiri, tapi rasanya tak salah pegang bila ada apa-apa, fas alu ahla zzikra.
(Tanya orang yang memang bidang dia)





owh cute gila anak mat saleh ni.



p/s 1:bak kata orang-orang arab selepas bergaduh, Sollu 'ala nabiy

p/s 2:trivia untuk hari ini. berapa kali aku start ayat dengan 'aku tak cakap'?(macam lah ada org nak layan, wahahah)

p/s 3:sudah lama tidak buat p/s.

3 comments:

Muhammad Warouq bin Qamar said...

"Kadang-kadang orang bila dia orang rasa dia orang ada authoriti dalam satu benda tu jadi semua benda dalam bidang itu diorang nak komen.

Contoh la macam hal janggut ni."


oh,aku terase T__T ..

Amermeftah said...

ah, aku pon terase gak dowh (tanpa emoticon)...

tp aku rasa (cubaan beking diri sendiri) otoriti yg tuan tulis maksudkan ialah org yg ada otoriti dlm bidang bukan org yg ada jenggot, tp maklumlah berat mata memandang berat lagi dagu memikul eh

bujang sudin said...

waruk=ak ah la waruk. aku rase ko silap terasa nih. bukan org yg ada authoriti ni org punya janggut kot. kalau camtu mestila akmal lagi terasa hahaha sebab janggut dia lagi power

akmal=bila nak buat entri pasal 'isu' emoticon ? hahaha