Saturday 4 April 2009

Mungkinkah kita boleh suruh kumpulan D-Va buat satu lagu versi banjar??



ok.

Kalau seorang muslim mulakan hari yg baru dgn niat utk solat subuh,
aku pulak, hari ni bangun2 dan tiba-tiba jadi penuh dgn azam utk mengajar bahasa banjar secara online kat sini. tp lepas tu aku solat subuh jugak la kan.he he
Lagipun, apa guna aku buat address blog aku dan menyelitkan sikit-sikit kalimah banjar di situ.
Bagi yg tak tau banjar tu apa, mungkin boleh klik sini.

Ok lah mak aku orang banjar, tp ayah aku orang jawa. tapi aku lebih terasimilasi dengan bahasa dan adat-adat banjar.sampaikan nenek sebelah jawa pernah menyuarakan rasa jeles sebab aku lebih nak menempel kat keluarga belah banjar. Mungkin sebab dah tua oleh itu dia mudah kecil hati. takpa lah.
Ok aku tau korang dah boring baca apa aku tulis ni. sebabnya aku ni bosan dan membosankan. So, apa-apa cerita yg ada kaitan dengan hidup aku automatik akan menjadi boring.

Dulu la, satu hari pada summer lepas(adakah mlesia kita ada 4 musim?), aku pernah tanya kat mak aku soalan yg membuatkan beliau blushing.
Aku tanya. Mak sayang tak bahasa banjar??
Mak aku cakap. Apehal pulak??(bc dgn nada seorang ibu, bukan nada otai). Buang tebiat ke ape?
die cakap camtu kot.Tp dalam hati la.

Aku cakap. Bukan apa. sayang lah. tgk bahasa banjar ni yg prektis last nye level mak n ke atas je. Tak sayang ke kalau satu hari nanti terus hilang?kot la nt kitorang plak beranak pinak. dah la ktorang tak prektis. pastu dgn anak-anak sume plak takkan tau langsung asal-usul diorang dan apa bahase yg asal-usul diorang pertuturkan.
Mak aku senyum je. mebi she can't agree more tapi nak buat macam mana kan takkan nak suruh dia buat kelas online pulak. alangkan nak suruh dia online utk chat ngan aku pon. like once in a lifetime opportunity kot.

Oklah, haritu i heard sumwhere mase lecture aku, lecturer tu dah bincang ngan lecturer lagi sorang yg diorang dah agree utk menggunakan method yg menarik utk mengajar. yg mana diorang akan mengajar ikut suka diorang nak mengajar camna. maksud nya tak pakai kurikulum. ataupun dalam kata yg lain, lecturer tu nak bagitau yg diorang memang cool gila.

Habis tu apa kaitan nye ngan aku? ok sebenarnya aku pon nak buat macam tu jugak lah. Mungkin tak cool bg orang lain. tapi lantak lah. kalau sume mende pon kite buat nak pikir apa yg orang lain rasa, tak jadi keje jugak. mungkin aku takkan tulis apa-apa pon kat blog ni. Kiranya, aku akan mengajar ikut suka aku dan apa-apa juga yg terlintas kat fikiran. Mungkin lebih banyak dipengaruhi mood dan isu semasa. Ok kan?

oklah, untuk permulaan, aku copy dlu apa itu bahasa banjar dari wikipedia:
p/s:aku kelakar la la tgk perkataan 'gelintar' tu. apa tu?



Bahasa Banjar
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar

Bahasa Banjar merupakan bahasa Austronesia yang dipertuturkan sesetengah tempat di Semenanjung Malaysia dan di provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia.

Bahasa Banjar merupakan salah satu cabang bahasa yang berkembang dari Bahasa Melayu. Asal bahasa ini berada di provinsi Kalimantan Selatan yang terbahagi kepada Banjar Kandangan, Amuntai, Alabiu, Kalua, Alai dan lain-lain. Bahasa Banjar dihipotesakan sebagai bahasa proto Malayik, seperti halnya bahasa Minangkabau dan bahasa Serawai (Bengkulu).

Bahasa Banjar banyak dipengaruhi oleh bahasa Melayu, Jawa dan bahasa Dayak.

Bahasa Banjar atau sering pula disebut Bahasa Melayu Banjar terbahagi kepada dua kelompok dialek iaitu:

* Bahasa Banjar Hulu
* Bahasa Banjar Kuala

Bahasa Banjar Hulu hanya mempunyai tiga vowel iaitu /i/ dan variasi yang panjang /i:/, /u:/, dan /a/. Apabila menyebut perkataan yang mengandungi vowel selain dari tiga ini, vowel itu akan diganti dengan tiga di atas berdasarkan mana yang lebih dekat. Contohnya perkataan "logo" akan disebut "lugu". Perkataan "enak" akan disebut "inak", "ke mana" pula menjadi "ka mana". Ciri lain adalah perkataan yang dimulakan dengan vowel selalunya disebut dengan bunyi /h/ pada awalan.

Bagi bahasa Banjar Kuala, ia mempunyai lima vowel, /a, i, u, e, o/.

Orang-orang Banjar yang berada di Sumatera dan Semenanjung Malaysia majoritinya berasal dari wilayah Hulu Sungai (Banua Enam), maka bahasa Banjar yang dipakai merupakan campuran dari dialek Bahasa Banjar Hulu menurut asal usulnya di Kalimantan Selatan.




Ok, sebenarnya aku malas nak menulis, tu yg aku copy . hehe

So, sebab aku rasa tak guna kalau aku ajar vocab techno-techno, tp basic hampeh, maka hari ni aku nak ajar 3 benda asas komunikasi, aku, kau dan dia

Aku - Akuk

Kau - Ikam

Dia - Inyak

Ok. Oleh kerana aku dah ajar korang benda basic ni, mungkin korang boleh pasang kuat-kuat youtube lagu Dva di bawah ni dan bila sampai je part yg 'aku dia dan kamu' tu, korang boleh jerit kuat-kuat : Aku Inyak dan Ikamm!~





p/s:Kalau orang jawa selalu bangga dengan artis berdarah jawa macam Mawi, aku selaku orang banjar selalu kagum dengan ulama yg ramai berdarah banjar. Mungkinkah asal-usul keturunan aku yg dari kedua-dua belah mencerminkan ala-ala balance begitu, seimbang duniawi dan ukhrawi?
Tapi mcm mana pon, aku tak mahu menggunakan tagline mawi, world2 jugak, akhirat jgn lupa. ohh

No comments: