Monday 20 April 2009

Apa itu mujamalah?



Bagi yg dah lama bermuqim di mesir, aku berani bet mesti akan sangat-sangat familiar dengan perkataan ini.

Apa itu mujamalah?

Mujamalah kalau mahu minta definisi dari aku, aku boleh simpulkan macam ni:

Satu uslub atau gaya muamalah dalam komunikasi di mana satu konsepnya kalau dalam bentuk pujian, satu pihak akan memuji bersungguh2 pihak yg satu lagi walaupun tak ikhlas, cuma yg pelik nya supposedly 2-2 belah pihak akan well aware akan keikhlasan yg tidak sepenuh hati dan boleh diragui itu
Kalau dalam konsep tawaran pula, satu pihak akan offer bersungguh-sungguh pihak yg satu lagi dan once again, 2-2 pihak supposedly sedia ma'ruf yang itu hanyalah ajak-ajak ayam.

Mujamalah ini terlampau terasimilasi dalam masyarakat sini sampaikan ada senior2 yg dah balik bermujamalah secara unintentionally

pelik bukan?

oklah aku nak kasi contoh

Situasi satu.

Aku sedang mahu makan dgn kawan baik aku yg berasal dari somalia dalam sebuah restoran. maka waiter pon bertanya korang asal mana?
bila aku cakap dari malaysia, dia pon expectedly reply, ahsan naas(manusia terbaik).
mungkin yg ini aku boleh terima kerana malaysia memang dikagumi dalam dunia arab yg mana banyak kriteria la, maju dari diorang dsb. dan aku memang perasan lebey pon jugak. tak, ini aku tak cakap pasal soal perangai dan hati budi. judgement dr segi luaran sahaja. dengan menganggap apa yg di cakap tu macam setelah dikira tolak tambah mungkin melalu faktor GDP
dan bila kawan aku bagitau dia berasal dari somalia, dan once again, very expectedly waiter itu mereply ahsaan naas(manusia terbaik jugak)
kawan somalia aku buat muka pelik dan tanya. 'bi gad? (betol ke?)
maka waiter itu pon mereply lagi skali dengan nada emphasize. aiyuwah, fil 'aalam kullu! (yes indeed in the whole world!)

yeah. kriteria apakah waiter itu pakai utk mengukur somalia sebagai manusia terbaik di dunia? mungkin paling handal melanun kat perairan aden? obviously tak ikhlas bila difikir-fikir balik kan?
hahaha. atau kalau korang mahu compare human development index report malaysia dan somalia pon boleh. klik sini dan sini

eh. jgn silap faham. kawan aku somalia ni baik betul orangnya, cumanya takdela sampai tiba-tiba nak labelkan diorang manusia terbaik. bagi hati kecil aku, itu insult namanya. serius.


ok. habis cerita somalia, banyak lagi contoh lain mujamalah macam offer tempat duduk dalam bas, pekedai cakap tak payah bayar, puji kau cantik n stuff, tapi sebab aku malas nak cerita benda typical, ni nak cerita lagi satu contoh.


Situasi dua

3 orang perempuan berjalan seiringan melangkah keluar dari makmal. yang sorang cun, hot, yg lagi 2 gemuk dan hodoh, kalau sekali imbas mmg macam unidentical twin,
kebetulan yg si cun dan hot tercicir barang dan makcik penjaga makmal perasan benda tu. makcik tu pon melaung dgn gaya memanggil, aiyuwah ya gamil! (haa wahai si cantik!)
tiba-tiba ketiga-tiga orang serentak memandang makcik tu di belakang. yang 2-2 wanita hodoh ni pon siap berbincang,' kite ke ah?' dan bila makcik tu tunjuk yg si cun tu baru lah salah sorang yg gemuk tu cakap kat lagi sorang. owh, bukan kita rupanya. jom blah~.
tgk, siap perlukan confirmation lagi. makcik tu takda masalah pon, cumanya yg jadik problem bila 2 wanita hodoh ni menganggap suma orang patut dipuji sebegitu rupa, sebab tu kot


oklah, muja, muja jugak(singkatan mujamalah), tapi kalau lebih-lebih, itu insult namanya

so, aku tahu kadang-kadang orang jadikan muja sebagai bahan gurauan,
tp jgn marah kot kalau bila orang muja aku lebih-lebih sampai aku rasa itu inappropriate(maksudnya kau memang ada masalah), contohnya macam cakap hidup aku takde flaw sebab aku pon tahu hidup aku sampah camna dan lepas itu kau dapat kepala hotak. sebabnya aku pon gurau jugak macam mana kau gurau kat aku apa dengan bagi kau kepala hotak. itu yg dinamakan win-win situation. sebab kiranya you'll get what u asked for. sebab kita sama-sama laki yang sepatutnya jadi matang dan tak patut take personal suma benda, dan never let ur emotion obscure your action, so aku harap kita sama-sama faham.

seriously, world doesnt revolve around u only, dan tak payah la take personally bab-bab gurau muja ni. walaupun aku ingat, tapi aku dah lama over benda-benda ni.



No comments: