Saturday 6 June 2009

Aku tidak cakap kepada orang, aku hanya cakap kepada diri sendiri



Blog ini tidak akan diupdate sehinggalah bulan 7. sekian .



Ini adalah sebagai tanda menghormati musim exam, sebab bagaimana encik Exam akan menghormati aku kalau aku tidak tahu menghormatinya?

Kalau ada kawan-kawan yang rajin, sila doakan aku. dan yang claim sudah mendoakan, nanti boleh claim cupcakes ya?? hahahhaa



Aku tidak bercakap begini sebagai penjelasan yang konon-kononnya ada orang yang menantikan update dari aku. TIDAK.
Aku hanya bercakap kepada diri sendiri, sebab rupa-rupanya kadang-kadang aku perlukan 'reminder' dalam hidup ini.



Aku melihat ramai jenis manusia yang di dalam bilik ataupun kubu stadinya perlukan reminder dan kertas2 yang menulis kata-kata motivasi penganjak paradigma dan kalam2 hikmah penyuntik semangat.
dan kalau yang punya pacar mungkin ada yang print gambar kesayangannya itu dan diletakkan di sudut meja dan ditambah sendiri contengan di tepi bertulis 'chaiyyokk' sebagai booster. Agak aneh bagi aku sebenarnya.
Cuma itulah, lain orang, lain booster. Macam popeye, spinach kena ada baru boleh jadi kuat. macam tu lah agaknya. ceheheheheh



Sebab manusia itu pelbagai, setiap manusia punya cara, dan itu=bukan cara aku.
Yang aku amalkan selama ini, kalau mahu motivasi, tidak perlu ada kertas tergantung di depan mata untuk jadi pengingat. cukup dengan ingatan. bukan nak kata ingatan power, tidak sama sekali.
Tapi bukankah yang paling penting adalah hati ataupun motive?

Maksudnya apa guna letak di depan mata kertas bertulis 'berusahalah' kalau hati rupanya tidak di situ?
Sebab itu, cukup hanya di dalam hati.



tapi bak kata hukama', kalau tak nak ambil, jangan buang semua.
rupanya kadang-kadang aku perlukan reminder dalam hidup ini dan tak salah kalau sekali sekala aku buat macam tu dan itulah yang aku buat di dalam entri ini. mungkin seumur hidup hanya 3kali. hahahah



Bila jadi apa-apa, aku jenis tidak akan menyalahkan orang lain. aku akan salahkan diri sendiri.
Seperti kata Obama di Cairo 2 kelmarin mengulas isu 9/11,
"blaming others(Taliban,Iraq, Afghanistan) was the easiest way(Bush pasti bitter).
but we should not seek the easiest way only, we should seek the thruthest way, no matter how hard it may be."


Sebab itu,
"aku tidak cakap kepada sesiapa, aku hanya cakap kepada diri sendiri
"





p/s:tiba-tiba nak ulas speech Obama dgn lebih lanjut, tapi bulan 7 nantilah.. hahahah

7 comments:

MarsMaseira said...

lain orang lain caranya. YUP BTOL!

reminder yang dizahirkan rasanya ada kesan kepada minda bawah sedar ", RASANYA lah! (kerana ia berkesan terhadap sy ",)

tapi utk orang-orang hebat mcm kamu, pasti punyai cara yang lebih hebat utk memberi kesan kepada minda bwh sedar *winkwink*

apepun, selamat berjuang dengan encik exam! atau lebih manis di panggil cik exam? HEHEE. mane la tau kamu lagi bersemangat ke nk jmp cik exam berbanding encik exam. HUHU

syafiqa salim said...

oh, aku doakan ko la ayep
so aku bole claim cupcakes la ni..
hehehe

bujang sudin said...

marsmaseira=oh, u pon type yg ade reminder jugak eh? patut la backing td
thanx utk wish, sy tidak hebat langsung, masih akan bodoh kalau tidak stadi.tak tipu.
dan mane-mane je lah cik exam ke encik exam ke.hoho
(sebenarnya masih pelik apsal virtually kita sopan gila ber saya padehal dalam real life selambe gila aku kau, hahah)
ok2 tukar jap.. KO dah doakan AKU belom ni?? hahahah

pika=haha cis pika doa tak ikhlas neh. kantoi2, haha. takpe2 ade org nak doakan aku pon dah terima kasih da. kalau ada rezeki ok je kot satu hari nanti. kalau takde, ko beli jela cupcakes kat mana2.. nanti claim duit kat aku.. sedih tak? hahah

maskedfacies said...

aku dah beli.

japg aku emel resitnya...

bujang sudin said...

susah la nak transfer duit dr sini.ok camni2

ko ada masa 5 hari(isnin sampai jumaat ni) untuk claim kat makcik nawahidah di kuching.

nombor die dah ada kan?? ke nak die call ko? hahahah

MarsMaseira said...

oh saye memang sopan orangnye encik polar bear. baru tahu kah? HAHAHA.

Slimo said...

Ayep, lg 77 jam lg mau xm ni. Bgn weh sambung stadi! (Saje nyebok nk komen gak sini lantaran tabah menunggu subuh)