Monday 18 January 2010

Tindak balas kimia budak-budak kecik dan orang besar

Budak-budak, kalau beza usia lebih setengah dekad dengan si abang dan si kakak nya, tidak banyak benda yang boleh dipersembangkan dengan rancak untuk ngam sama-sama. yg si abang mungkin lebih fokus dengan masalah politik serantau dan tak nak amek port benda-benda remeh. misalnya dalam masa yang terdekat ini, ada pilihan raya kecil kat mana pulak lah kan.
Tolonglah, adik itu akan struggle gila kot untuk mentelaah malaysiakini.com takpun news of the world untuk mencari bahan sembang menarik minat yg si abang. susah. lagipun mana ada budak-budak yang rancangan televisyen yang dia suka buletin utama ataupun berita dunia jam 10 oleh farid ismeth emir?
tak semua budak kecik berjiwa perjuangan mcm saidina ali


Kalau ada pun, mungkin boleh berbual sedikit topik bola, itu pun jika passion sama-sama. kalau tak, jgn harap. mungkin boleh jadi gaduh dan putus saudara


Yang si kakak pulak, kalau lebih berminat dengan fesyen-fesyen terkini habis tu mcm mana yg si adik nak pura-pura minat jugak sedangkan pegi sekolah pakai tali pinggang besar sikit dari hidung sendiri pun dah kena sound dengan autoriti(baca, pengawas sebaya, bukan guru disiplin pun, haha). Kalau si kakak minat baca buku masak dan cuba resipi baru, jgn nak harap adik komfem mengikut. alah sedangkan untuk budak-budak perempuan remaja 20 tahun ke atas masuk dapur tu pun dah kira big thing, apatah lagi budak-budak. Jadi untuk ada kimia(chemistry) sama sama bila bersembang, memang susah.


Kalau adik-adik jenis aktif yg suka bercerita hal sekolah pun dan yg suka bergossip pasal couple di sekolah dia itu ini budak ni suka kat budak ni budak ni suka lepas tu confess tapi dah kena rejek,pun, si abang pun akan mencebik sambil ckp dalam hati alah, budak-budak pun nak menggatal ke?


Kalau adik-adik jenis pasif pun, tak banyak yang si abang ada buat intro sembang. contohnya, ok ke sekolah tadi? tahun lepas kamu periksa dapat nombor berapa? ramai tak kawan-kawan sekolah? ok tak diorang? ada yg cun tak abang nak kenal he he he


Tapi, rupanya ada topik yang success rate untuk ada kimia nya 100%, iaitu, si adik-adik menggosip si abang/kakak. trust me, si abang/kakak akan tersipu-sipu bila diusik dan tidak pernah akan menganggap adik-adik ni budak-budak bila itu yg jadi bahan sembang. tapi, it doesnt work the opposite ok. yer, memang tak adil


contohnya, sorry, aku terpaksa amek skrip KCB 2. last-last. *janji*. hahaha.bila mana si adik kecik mas azam(Liya) mengusik si abangnya dengan eliana artis berjilbab tuh.hahahah:


Eliana: ... tapi sebenarnya aku sengaja dtg sini lebih awal kerna dia kurindukan...(mula mengorat)
Liya: sapa yuUuuuu..? (adik mas azam mengusik, sweet gile)
Eliana: ... dia laa.. (jeling2 kat mas azzam. nakal gile) beberapa waktu yg lalu aku ada rasa yg tak enak bangat, yg ku bayangkn mukanya mas azzam (konon2 tunjuk sweet la). ternyata ada kejadian seperti ini (eksiden- gile aa ayat mengorat)
Liya: Sebenarnya.. mbak El mencintai mas azzam atau ndak siii? (korek lagi, usik lagi)
Eliana: hehehe.. sejak di aleksendria, mas azzam dgn tegas menolak ciuman dari aku, nah dari situ aku sedar kakakmu itu seorang yg punyai karaktur dn pendirian, ya sejak itu aku mula mencintainya. tp aku ginsi (?) utk nyampaikn padanya.. ehe.. (ceh, mengorat depan2 tu...)
Liya: Setelah kecelakaan ini apa Mbak El masih suka padanya...? (mengusik lagi)
Eliana: Kecelakaan ini bukan hal yg istimewa, nanti juga pasti sembuh seperti sediakala. kelukaan fisik itu tidak berubah kalau dicintai di hatinya..tapi kalau kecelakaan moral seperti zina dan obat, ya itu bisa menghilangkn cinta... sampai sekarang, perasaanku masih serupa(Muka bangga dpat bagi ayat power)
Liya: Sayang, Mbak El sudah terlambat...!
Eliana: Maksud mu?(kepelikan.)
Aliya: Mas azzam sudah punya tunangan...! (selamba ayam aje)
Eliana: (malu2) emmmMMpphhh... kalau gitu, mungkin belum jodoh kali... (kecewa)

(courtesy untuk mas haikal yang salin balik skrip sebab dia mmg dah takda keje lain lepas abes exam mbbch. hahah)

tgk, nampak tak bagaimana sukses nya? sampaikan tak timbul masalah diskriminasi umur pun dalam perbualan ini.

aku dah kata, budak-budak zaman sekarang, kalau bergossip, kalah makcik-makcik kat dapur. bila diorang dah makcik nanti mcm mana lah gayanya. nasib baik Aliya cun(orang kata la, aku menaqalkan je. hahaha)

2 comments:

maskedfacies said...

ada yg cun tak abang nak kenal he he he

kalo ini merujuk kepada kwn adik di sekolah rendah, yes, u r a pedophile dude!

hahahaha

kher said...

hahaha.

hurm.
asal lately ko banyak bercerita pasal cinta nie?

owh lupa, zaman persekolahan dah nak sampai ke penghujungnya ek?
hehehe

selamat2....